Sluneční silnice
Píše se rok dva tisíce šestnáct a malé francouzské město Tourouvre-au-Perche má věru důvod k oslavě. Vždyť zde otevírají první silnici na světě. Ne obyčejnou, samozřejmě, to by kolem toho nebylo takové „tóčo“. Tuto silnice, lépe řečeno jeden její úsek, a ještě přesněji jeho povrch totiž tvoří solární fotovoltaické panely. Ano, čtete dobře. Silnice bude vyrábět energii ze slunce. Je to samozřejmě test, pokrytá plocha cesty má jen 2800 metrů čtverečních, ale je to první vlaštovka. Vždyť se na tu slávu přijela podívat i sama ministryně životního prostředí Ségolène Royal. Ta také prohlásila, že chce mít jeden solární kilometr na každých tisíc kilometrů silnic.
Celá stavba přišla bratru na pět milionu euro a stavělo se pět let. Za tu dobu bylo položeno celkem 2880 solárních panelů. Ve výsledku by tato mini elektrárna měla denně v průměru vyrobit 767 kWh, ve slunečných dnech až 1500 kWh.
Píše se rok dva tisíce devatenáct a společnost Colas, součást koncernu Bouygues, která to vše budovala se chytá obrazně za nos. V současnosti už to tak slibně nevypadá a podle deníku Le Monde nelze nazvat celý projekt jinak než „kolosální chybou“. Některé deníky se vyjadřují ještě peprněji. Kde tedy udělali soudruzi z Francie chybu?
Bylo jich hned několik. Ta první asi v tom, že na silnici pustili auta. Ty totiž i oproti laboratorním testům několik panelů zničily. A ta druhá a každá další? Tou je obyčejná špína, prach, voda a sníh. Výroba energie se pak nedostávala ani na polovinu vypočítané.
Takže totální fiasko? Asi ne. I když je projekt nyní k ničemu a nesplnil, co se od něj očekávalo, jistý přínos zde je. Přinejmenším se zjistilo, kde se dělalo nejvíce chyb a už to je samo o sobě přínos. Pokud totiž bude následovat další pokus, ve kterém se tyto chyby nebudou vyskytovat, jsme opět o velký krok dále.